Van Cascaïs naar Algarve.

5 september 2022 - Lagos, Portugal

Translate button below⬇️

NB. Klik op de foto’s om ze beter te zien!

Woensdag 31 augustus vertrekken we begin van de middag uit Cascaïs. Met een aangenaam noordelijk windje zijn we tegen drie uur bij Cabo Espichel en lopen 7 knopen.( ‘relaxt zeilen’  filmpje)

Cabo Espichel Cabo Espichel.

De zee is rustig en het is dan ook een heerlijke tocht, die rond 8 uur in de avond eindigt bij Sines. Een industriële oliehaven met een klein baaitje voor de vissers. We varen er even in, maar besluiten toch buiten de pieren te ankeren. Meer ruimte, want als je voor anker ligt hebben we wat meer zwaai ruimte nodig om ons heen.
Sines zelf is naar verluid best wel een leuk stadje en de geboorteplaats van Vasco da Gama, de Portugese ontdekkingsreiziger die na Columbus via de Oost Indië probeerde te vinden. En dat is hem gelukt! Wat een dappere zeeman was dat toch ook weer. Nauwelijks zeekaarten, geen weerberichten, schepen waarmee je niet aan de wind kon zeilen en dan op weg naar het onbekende. Doet je weer even beseffen hoe wij nu dan toch bevoorrecht zijn met al onze betere schepen, goede kaarten en navigatie en weer informatie! Hij is uiteindelijk in Indië gestorven, waarschijnlijk aan malaria. Heb je alles overleefd, ga je dood door een mug!

Geboortehuis Vasco da Gama Geboortehuis Vasco da Gama.

We gaan de volgende ochtend verder naar het zuiden, eerst langs de ‘parkeerplaats’ van de grote zeeschepen, voor de kust van Sines.

Parkeerplaats Sines

Het is bewolkt met een matig windje. En wat veel dolfijnen weer onderweg! (filmpje) Daar wordt je iedere keer weer heel blij van! Voltuig maken we goede voortgang, tot we een mijltje of 9 voor Cabo Sao Vicente, het meest zuidwestelijke puntje van Portugal, zijn.

Cabo Sao VicenteCabo de Sao VicenteZonsondergangCabo Sao Vicente

Dan is de wind op en trekt de bewolking weg en krijgen we een fantastische zonsondergang! De hemel kleurt in de meest prachtige kleuren. Daar wordt je toch stil van en besef je hoe mooi de wereld is, of in ieder geval kan zijn :-) Op de motor rond de kaap (waar een leuk restaurantje is :-))

Restaurantje cabo de Sao Vicente :-)) Zoom in :-))

om even na 9 uur te ankeren in de baai van Sagres, naast een hele hoge steile rotswand. De plek waar Hendrik de Zeevaarder vandaan komt. En net als we afgemeerd zijn, komt er (in het donker) nog een groep dolfijnen ons inspecteren, nieuwsgierig als ze zijn. Blazend, onder en naast de Sensation buitelend, bekijken ze ons een minuut of 5, om vervolgens weer verder hun weg te vervolgen. Kippenvel krijg je daarvan!
De volgende ochtend zien we pas goed de hoogte van de rotswand,

Baai van Sagres

zeker doordat er op het uiterste puntje, hééél hoog, nog iemand zit te vissen. Een heel klein poppetje met een parasolletje erbij….de maag draait ons om…dat je dat durft! We genieten in de ochtend van deze prachtige plek en gaan begin van de middag ankerop om naar Lagos te zeilen. Dat is maar een kleine 20 mijl. We glijden langs de kust van de Algarve. Mooi!! Veel gaten in deze kliffen, waarschijnlijk vol met grotten.
Zo bereiken we Lagos. Ook daar weer om een kaap heen en opnieuw weer een hoop wind, waardoor we op alleen de genua met ruim 8 knopen snelheid de ankerbaai bereiken. (filmpje ‘aankomst Lagos’)

Een paar dagen Lagos is top!

LagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagosLagos

Super toeristisch maar mooi, gezellig en relaxed. We struinen het stadje af en inspecteren meerdere terrassen om te ontdekken of ze nog beter zijn dan de vorige :-) Op een avond willen we ook weer eens lekker uit eten in het gezellige centrum. Blijkbaar zijn we wat laat want er is geen plek meer te vinden! Totdat we bij een TL verlichtte Chinees komen. We overleggen of we hier dan maar zullen gaan eten, want de maagjes beginnen inmiddels hard te knorren. ”Ja, moet je zeker doen!” …..horen we dan van een stel dat er aan een tafeltje zit. Oké, keuze gemaakt…en ze hebben gelijk. Wat hebben we hier fantastisch gegeten. Je bestelt iedere keer drie gerechtjes van een immense kaart en dat kun je blijven doen tot je barst. De lekkerste sushi en groente en vlees gerechtjes komen op tafel met de een na de andere heerlijke smaken. Wat een verrassing! Bovendien is de bediening meer dan gastvrij, waardoor we een top avond hebben. Zo kunnen dingen toch heel anders zijn dan je van tevoren had bedacht!
Een dag voor vertrek zullen er weer boodschappen gehaald moeten worden. Eerst maar een kop koffie op weer een heerlijk terras tegenover de Marina, vlakbij de grote supermarkt. En daar ontstaat een prachtig gesprek met de twee mannen die naast ons zitten. Een Zweed en een Braziliaan. Beiden hebben heel veel gereisd in hun leven en wonen nu al een aantal jaren in Lagos. Er ontwikkelt zich een behoorlijk filosofisch gesprek over het leven. Hilarisch zo af en toe :-) Geweldig dit soort ontmoetingen! Een erg hartelijk afscheid volgt en wij gaan slepen met boodschappen. Uiteindelijk met het winkelkarretje maar naar de dinghy, want de vracht is te zwaar om te dragen. Mede door het inslaan van veel Portugese wijn. Die is erg lekker en spotgoedkoop. Twee euro vijftig is heel normaal voor een fles!
We gaan met de dinghy nog even tussen de rotsfragmenten door voor de kust van Lagos. Héél erg mooi zoals je op de foto’s kan zien!!

LagosLagosLagosLagosLagosLagos

En zo wordt het dan dinsdag 5 september en zeilen we begin van de middag richting Olhao/Faro. (Er zit een insect in het zeil :-))

Insect Lagos

Weer een zeer relaxte tocht in weer prachtig weer. Het kan toch niet op allemaal!
Wat een leven hebben we nu!
En wat we ook zo fijn vinden nu, is dat we behoorlijk energie neutraal zijn sinds ons vertrek uit Nederland. Op de twee zonnepanelen en de windmolen met soms dus de motor die energie via de dynamo genereert, koken we elektrisch, stofzuigen we en gebruiken we de wasmachine. De generator hebben we nog niet hoeven gebruiken.
We denken dan aan allen die nu voor torenhoge energielasten komen te staan en het gewoon niet meer kunnen betalen.Wat moet dat toch allemaal worden? We houden ons hart vast en volgen de mondiale ontwikkelingen, om te concluderen dat het een grote zooi is overal. We kunnen alleen maar hopen dat met dit soort ontsporingen goede ontwikkelingen geboren worden! Zo is het tenminste altijd wel geweest…..

1. Sabine:
    6 september 2022
    Heerlijk om te lezen! Ik waan mij ook weer heel even in Portugal. Ben er lang geleden geweest en herken wat je schrijft. Veel plezier en blijf genieten! Liefs van ons
  2. Wilma Veldman:
    14 september 2022
    Mooi verhaal van Lagos 👌👌👌
  3. Louis en Annemieke Kanters:
    10 oktober 2022
    Wat leuk om jullie te zien liggen vanaf ons terras van restaurant Mar. Zelf met onze Trintella 49 afgelopen zomer Stockholm archipel bezocht en als we over een paar jaar terug zijn uit Scandinavia staat de Algarve op ons lijstje. Behouden vaart! Hgrt sy BEAU