Richting Middellandse Zee

21 september 2022 - La Linea de la Concepción, Spanje

Translate button below⬇️

De ankerplek bij de nieuwe (mooie) brug van Cadiz is prima, maar blijkt geen goede verbinding naar de wal te hebben. Er is wel een haventje aan de andere kant van de brug, dus we denken dat we daar wel een plek voor de dinghy kunnen vinden. Echter, daar treffen we een wild gebarende marinero (havenmeester) aan, die zo mogelijk nog wilder spaans praat. Ook al proberen we duidelijk te maken dat we niet begrijpen wat hij bedoelt, het resulteert alleen maar in nog meer gebaren en Spaanse woorden tsunamis :-)) Dat veel Spanjaarden geen Engels kunnen spreken is ons inmiddels wel duidelijk. Uiteindelijk loopt de marinero naar de plek waar we dan wel kunnen afmeren, maar helaas krijgen we niet langer de tijd dan 2 a 3 uurtjes. Oké er is een El Corte Ingles met Hypercor vlakbij, kunnen we in ieder geval wat boodschappen halen. Om Cadiz toch te kunnen bekijken, gaan we de volgende dag met de bijboot naar de Marina America, wel een stukje verder bij ons vandaan, maar daar worden we prima ontvangen. Om hiervandaan naar het centrum van Cadiz te lopen is echter best ver, maar we hebben het er voor over. Zo lopen we de punt van dit schiereiland rond en dat is werkelijk prachtig. Mooie kust, veel oude verdedigingswerken en prachtige parken!

CadizCadizCadizCadizCadizCadizCadizCadizCadizCadizCadizCadizCadiz

We bereiken Playa Caleta, het strand waar de lokale bevolking het liefst heen gaat. Het is er druk maar gezellig. Hier zou ook de alternatieve ankerplek voor ons kunnen zijn, maar nee, met de huidige (toenemende) zuidwesten wind is het hier toch geen optie. We brengen de middag in dit deel van Cadiz door aan het strand op een terras in de schaduw want het is goed warm. Nog wel leuk te vermelden dat veel van die verdedigingswerken gebouwd zijn na aanvallen op Cadiz door Engelsen in samenwerking met Hollanders. (rond 1600) Die waren uit op de Spaanse zilvervloot (wat niet gelukt is), en vroegen uiteindelijk losgeld toen ze de stad bezet hadden. De Spanjaarden weigerden...toen hebben ze de stad maar platgebrand. Vervolgens hebben de Spanjaarden de stad extra versterkt! Toch zijn er nog allerlei overblijfselen te vinden van onder andere de Feniciers (zij hebben de stad gesticht rond 1100 v.Chr.), de Romeinen en de Moren. Het eiland Cadiz was een zeer strategisch punt door de eeuwen heen....en kreeg veel kapers op de kust!

De volgende dagen verslechtert het weer en blijven we aan boord. Jammer dat we niet meer van Cadiz kunnen zien, maar het zit er nu niet in.

14 september vertrekken we richting Middellandse Zee. Er is erg weinig wind en we moeten de motor gebruiken om een tussenstop te maken in Ensenada de Bolinia. Er is nog veel deining over van de diepe depressie die voor de kust van Portugal lag en helaas loopt die toch ook nog in de baai binnen waar we deze nacht zullen ankeren. We hebben uitzicht op de ruïnes van een oude Romeinse nederzetting hier. Historie is langs deze kusten volop aanwezig! Het is een prachtige baai, maar aan land gaan we niet want de volgende ochtend trekken we verder.

Na een nacht slapen in stabiele zijligging :-)) vertrekken we richting Gibraltar. Opnieuw weinig wind, maar daardoor is de straat van Gibraltar geen probleem.

Straat van Gibraltar

Wat smal is het eigenlijk!! Je kijkt bijna bij de Marokkanen in de huiskamer voor je gevoel. Mooi om te zien en ook op een gegeven moment toch nog wat wind om de baai van Gibraltar binnen te zeilen. Wat een hoeveelheid zeeschepen hier!! De meeste voor anker, maar ook varend of gesleept. Opletten dus! Het zeil er maar af en moteren naar de ankerplek van La Linea.

The Rock  'The Rock'

La Linea (is Spaans en ligt tegen Gibraltar aan) is niets bijzonders maar heeft wel weer veel pleinen met vele terrassen. Heerlijk hoe die Spanjaarden veel buiten leven. En daar doen we graag aan mee. Tegen een uur of zeven wat borrelen en tegen half negen lekker met elkaar wat te eten bestellen. Kleine kinderen liggen hier niet vroeg op bed, want blijven met de ouders tot een uurtje of 10 buiten. Heerlijk in deze zwoele avonden!

Ja en als je bij Gibraltar bent, moet je daar zeker ook diesel gaan tanken. De huidige prijs ligt rond de 1 euro 20 (!), dus daar maken we natuurlijk gebruik van. Bij de dieselpomp ontmoeten we de Nederlandse bergingsploeg die bezig is geweest met het schip dat twee weken geleden door een aanvaring voor de Rots van Gibraltar half is gezonken. Ze hebben het schip nu eerst helemaal laten zinken vanwege de hoge golven die verwacht worden de komende dagen. Later zal het schip dan weer gelicht worden. We raken met dit stel mannen aan de praat  en genieten van hun verhalen terwijl ze bij ons aan boord komen om de Sensation te bewonderen en een biertje te drinken. Echt Hollands Glorie deze bergers!! En over de hele wereld worden ze gevraagd te komen!! Wat een ervaring hebben zij door alles wat ze meemaken en wat een improvisatievermogen! Wat een kennis en kunde! Degene die machinist is kijkt binnen de kortste keren naar de motor van de Sensation, want hij heeft gezien dat de Sensation teveel rookt. ' Kan de turbo of het luchtfilter zijn.' Dus hij checkt meteen even...'turbo is ok, oh , je luchtfilter moet vervangen worden'. Dit zijn mannen die gewend zijn spijkers met koppen te slaan!

Bij het hartelijke afscheid van dit stel, wordt ons nog even een paar keer gezegd: 'Wees voorzichtig!'

Lief!!! Deze mannen weten immers exact waar de zee toe in staat is.....en hun waarschuwing nemen we dan ook serieus ter harte...

En dan 19 september, de staatsbegrafenis van Queen Elisabeth II. Die hebben we volledig kunnen volgen. Wat indrukwekkend, wat respectvol, wat een prachtig eerbetoon en zo perfect verlopen! Haar pony en hondjes die haar opwachten....de doedelzakspeler met zijn wegstervende muziek....tjonge, tranentrekker, wat een dag om te herinneren!!

Vandaag 20 september zijn we naar Gibraltar gelopen. Alles zal na de begrafenis weer open zijn. Paspoorten mee. Lopend ben je zo door de controle, maar er staat een giga lange file met auto's. Wat een gedoe! Heel apart ook dat je daarna de landingsbaan van het vliegveld oversteekt. Er ging op dat moment een vliegtuig opstijgen, dus wachtten we voor het stoplicht en de slagbomen...en dan komt er geen trein maar een vliegtuig voor je langs:-))

GibraltarGibraltar

Aangekomen in Gibraltar worden we ondergedompeld in het Engelse, inclusief heeeele dikke mensen, maar exclusief links rijdende auto's. Er wordt gewoon rechts gereden. Beredruk hier, Ocean Village, Kazemattenplein (supergezellig) en Mainstreet barstensvol winkels. Echt leuk om hier een tijd rond te lopen!

GibraltarGibraltarGibraltarGibraltarGibraltarGibraltarGibraltarGibraltarGibraltarGibraltarGibraltarGibraltarGibraltar

We lunchen met 'fish and chips' en weten het laatste luchtfilter te scoren voor de motor. Top! Nu nog even met de kabelbaan naar de apen (zo'n 300 berberapen) op de Rots......aye,dat is 45 euro p.p. Laat maar zitten, we laten de kans schieten dat onze telefoon gejat wordt door deze brutale apen :-)) Moe maar voldaan lopen we terug naar het Spaanse La Linea. Nu ook hele lange rijen voetgangers bij de douane, maar we hebben geluk want worden snel via een bypass door de douane langs de controle geloodst. Pfff, gelukkig niet een uur in de rij staan!  Inmiddels is ons wel duidelijk dat er veel gecontroleerd wordt in Gibraltar en La Linea vanwege cocaïne, marihuana en tabak. Gibraltar en La Linea zijn DE toevoerplek naar Europa! Waar we voor anker liggen racen iedere avond/nacht zeer snelle speedboten, zonder navigatieverlichting, door de baai van Gibraltar. Het is het kat en muis spel tussen politie en dealers. Er schijnt zelfs een serie op Netflix te zijn hierover.....(‘La Linea’)

We kijken regelmatig naar de windverwachting om zo mogelijk naar zuid-frankrijk te zeilen. Daar zijn we door Sensation-ontwerper Dykstra uitgenodigd voor de Monaco Yachtshow, maar inmiddels ook voor een 'cocktail and canapé' (drankje/hapje :-)) op de Perseverance, een 40 meter Dykstra zeilend superjacht! We voelen ons vereerd dat we uitgenodigd zijn en zouden er heel graag gehoor aan geven. De wind op de Med lijkt echter niet mee te werken, zodat het maar zeer de vraag is of we daar op tijd, 29 september, kunnen zijn....

1. Pauline Treffers:
    21 september 2022
    Dank voor jullie uitgebreide verslag en de Spaanse foto’s.
    Wat maken jullie veel mee genietend van al dat moois om jullie heen.
  2. Sabine:
    21 september 2022
    Het is genieten van jullie verhalen. Het lijkt mij een mooie tijd om op weg te zijn met stralend blauwe luchten en exotische sferen. Jullie reizen als royalty's rond, hi hi..even met die een praatje en daar een drankje, super! Zet 'm op! XX
  3. Anneliek van der Linde:
    22 september 2022