Van Mindelo naar Grenada- Caraïbische eilanden.

19 februari 2024 - L'Anse Aux Epines, Grenada

En dus gaan we voor de derde keer de Atlantische oceaan oversteken! Hoe zullen we het deze keer ervaren? We zijn immers 20 jaar ouder en zeilen nu met een heel ander schip! Zo'n 2000 zeemijlen voor de boeg.

Ruimte om je heen  Ruimte om je heen!

Tja, we zijn dit keer 19 dagen op zee….er is vrij weinig wind over het hele traject en wij zeilen (over het algemeen) té conservatief. Deel van ons leerproces. We merken echter wel (opnieuw) hoe fantastisch snel en stabiel de Sensation zeilt met wat meer wind of meer zeil. Echter, wat ook duidelijk is hoe de kracht op alles enorm toeneemt. Het schip kan daar prima tegen, maar wil je bijvoorbeeld (vooral) het grootzeil snel reven, dan is het opeens toch wel een giga groot zeil. Die handelingen zullen zeker verbeteren door de ervaring op te bouwen en meer mijlen te zeilen! Voor nu kiezen we er voor om, zeker op zo'n lange trip, geen ongelukken of schade te riskeren, en dus kiezen we voor een conservatieve zeilvoering. Jammer, want de Sensation laat dan weten dat ze liever meer in haar element wil zijn door flinke schuivers op de altijd woelige zee te maken.
Hoe hebben we het dit keer ervaren? Lang in de 'middle of nowhere'? We hebben maar twee schepen onderweg gezien. Op de AIS zagen we er wel meer maar dus niet binnen ons zicht.
Nou, het opvallendst was eigenlijk wel dat we al meteen vanaf de start in het moment leefden. Een ritme oppakken van zorgen voor het schip, de navigatie, lezen, over zee uitkijken, zeevogels spotten, regelmatig eten en drinken , alsook je rust nemen zodra je dat wil. Ik blijf in de avond langer de wacht houden en Steven neemt het dan over voor de rest van de nacht. Hij slaapt in het dekhuis met een pieper om zo af en toe rond te kijken en ik slaap voorin 😴. Werkt prima en voor beiden voldoende rust.

Mooie luchten

De koelkast begaf het op dag twee, maar dat bleek aan een leger schelpen te liggen in één van de slangen. Nadat ze er uit getimmerd waren, functioneerde alles weer. Gelukkig want je verse voorraad koel kunnen houden is wel essentieel. En niet te vergeten dat koude biertje als sundowner!
We zagen op de AIS trouwens enorm veel Japanse vissersboten met een grote partij boeien eromheen, welke uitgerust zijn met een AIS zender. Heel vervelend om te merken hoe enorm groot de afstanden van hun netten zijn…en de zee plunderen.
Zeeleven hebben we maar weinig gezien…twee keer dolfijnen die helaas niet lang bij ons bleven. De prachtige sterren hemel maakt wel veel goed waardoor je in de nacht het gevoel van de onmetelijkheid van ons universum ervaart. Heel bijzonder!
Wat wel trouwens een enorm verschil is met 20 jaar geleden, is de enorme hoeveelheid zeewier die er op het water drijft!!

Zeewier Atlantic

Zeewier Atlantic

Soms enorme velden!! Dat was er dus totaal niet in het verleden. Gevolg van het warmer wordende water??
Ook nog een aantal keren geprobeerd vis te vangen, echter zonder resultaat. Waarschijnlijk omdat we nou ook niet echt gemotiveerd waren. Genoeg voedsel aan boord en doodmaken van zo'n mooi beest is nou niet echt onze hobby.
Als je zeilt en zeker lang achter elkaar, moet je alles blijven controleren, zeker of er geen lijnen zijn gaan schavielen. Op deze trip zijn het de reeflijnen van het grootzeil. Het eerste rif begeeft het en bij nadere inspectie blijkt ook de lijn van het tweede rif vervangen te moeten worden.

Reeflijnen herstellen
Op deze voordewindse koers missen we absoluut een boom voor de genua. Het wordt  nu min of meer afkruisen. Echter met weinig wind levert dat niet meer snelheid op maar wel meer mijlen. Niet echt wat je wil. Ergens toch maar een (liefst Carbon) boom zien te vinden. Zeilt ook veel relaxter als je 'wing-wing' kan varen. Wel zorgen voor goede fixatie van de boom…het ding moet immers zo'n 7 meter lang zijn…

Dagelijks werden we van weerinformatie voorzien door broer Wim en zoon Hugo. Met de Garmin Inreach werkt dat prima. Het met elkaar kunnen communiceren via korte tekstberichten is ideaal en ook natuurlijk een heel verschil met 20 jaar geleden. Ze varen een beetje met je mee en zelf voel je je niet meer echt weg voor een paar weken. Voordeel of nadeel? Wij ervaren het wel als voordeel, met name omdat het een stuk extra veiligheid toevoegt aan dit soort lange trajecten.
Zoals gezegd komen we 19 dagen later aan op Grenada, het Spice Island. Prickly Bay zal de eerste ankerplek zijn, want hier is een watersportwinkel waar buitenboordmotoren verkocht worden. En dat is voor ons prioriteit om weer vrij te kunnen bewegen van en naar de boot. Het is al donker als we aankomen maar de baai is groot en goed aan te varen. Wel veel schepen die hier liggen, waardoor we vrij snel het anker droppen om genoeg zwaairuimte te kunnen hebben.
Al met al weer een prima relaxte oversteek en weer veel nieuwe mijlen onder de kiel.

P.S. ook hier volgen de video's nog!

1. Sabine:
    9 maart 2024
    Mooi zo! Dat is weer in de pocket! Goed gedaan zo samen, geniet aldaar van de omgeving, natuur en elkaar, dikke kus!
    Sabine
  2. Ellis Hetebrij:
    9 maart 2024
    Geweldige foto's, vooral die van de kuip met die hoge golven op de achtergrond. Tja en de zonsondergang... X
  3. Kéke, Skip, Debby en Sander:
    9 maart 2024
    Wat fijn dat jullie de oversteek goed hebben kunnen volbrengen. Dank voor al jullie mooie verhalen. Dikke kussen uit de Veerallee 💋❤️
  4. Heleen:
    10 maart 2024
    Wat een geweldig avontuur weer! Mooie oversteek nu weer verder gaan met genieten aan de overkant van die enorme grote ‘plas’! Respect voor wat jullie samen hebben ondernomen! Lieve groet
  5. Dorrit:
    13 maart 2024
    Wat een mooie boot. Wij varen op een Koopmans 45DS. Blauw met oranje kotter zeil. Nu in Bequia. Hoop jullie tegen te komen.
    Dorrit
    SY Zephyros
  6. Steven en Ellen:
    14 maart 2024
    Hoi Dorrit, dank en tot ergens in de Carieb...
  7. Eline:
    29 maart 2024
    Hee Ellen en Steven, wat een leven!
    Lang leve het leven!😊
  8. Wilma:
    30 maart 2024
    Beetje laat, maar ik kwam vanmiddag Nick tegen en hij zei dat het spannend was geweest, de oversteek! Iets van water in de boot…maar ik lees dat niet of wordt dat bedoelt met die zeiltermen?!? Of hij nam mij in de maling, hoe dan ook, ik moest nu toch snel het verslag lezen: fijn dat jullie over zijn. 😘 groetjes uit Zwolle
  9. Gert Reedijk:
    6 april 2024
    Op de AIS zien we dat jullie nu op weg zijn naar Martinique.
    Het eiland waar we zoveel herinneringen aan hebben. Drie jaar lang was het onze thuishaven. De Breeze werd er geschild en ontdaan van osmose. En na drie jaar hebben we haar daar verkocht. We hebben onze eigen website na lang weer bekeken en alle herinneringen worden weer levend.
    Naar jullie volgend reisverslag zien we uit.
    Groeten, ook van Anjès

Jouw reactie