Verblijf Las Palmas 🇪🇸

14 december 2022 - Las Palmas de Gran Canaria, Spanje

Translate button below⬇️

Hoogste tijd om weer eens dit blog te updaten want we zijn alweer anderhalve maand in Las Palmas! Dus wat hebben we ondertussen zoal gedaan?
Tot aan het vertrek van de Arc hebben we regelmatig tijd doorgebracht met de Axonite en crew. Supergezellig met etentjes her en der, kennis gemaakt met nieuwe en al bekende crew. Een leuk stel bij elkaar! Na hun vertrek contact met elkaar gehouden via e-mail.

Crew Axonite Las Palmas

En wonderlijk genoeg gaf dat ons een heel andere beleving qua tijds besef van een oversteek over de Atlantische Oceaan. Toen wij het zelf deden, kwamen we in het ritme van de oversteek en vonden we het bijvoorbeeld jammer dat we na 23 dagen aankwamen op de Azoren. Nu leek de oversteek van de Axonite eindeloos te duren terwijl het 18 dagen waren. Grappig om dat verschil te ervaren!
De afgelopen maand hebben we weer nieuwe andere mensen leren kennen. Onder andere de mannen van de Satisfaction.

SY Satisfaction

En dat is zonder uitzondering altijd leuk en gezellig! Zeilers hebben altijd veel gespreksstof, houden (bijna) allemaal van een borrel en brengen op gezette tijden graag tijd met elkaar door. Deze hobby verbindt en geeft veel voldoening omdat je er best wel wat voor moet doen om dit leven te leiden. Iedereen loopt tegen essentiële onderwerpen van zichzelf en het leven in het algemeen aan, en ook dat kan altijd in meer of mindere mate met elkaar besproken worden, niet afgeleid door de dagelijkse beslommeringen op de wal.
Ook kom je van die verrassende dingen tegen als je weer een nieuw land aan het verkennen bent. Zo staat er bij de grote overdekte markthal

Overdekte markthal Las Palmas

iemand naast ons die van die andersoortige bananen koopt. Korte dikke bananen die moeilijk van de kam te trekken zijn…..”mag ik vragen wat je daarmee gaat doen?”…..” Ik kook de bananen in de schil, haal hier goede vis en de groentes en kruiden voor een ‘ Mojo Verde’……een wat?……Hij neemt ons mee naar de marktkramen die volgens hem het beste zijn, waardoor we na een half uurtje alle ingrediënten hebben voor de maaltijd van vanavond. Het recept voor de Mojo verde zal hij later even naar ons appen. In de avond worden foto’s over en weer gestuurd van de overheerlijke maaltijd waar we van genieten.

Mojo verde met banaan en visVis met mojo verde

Wat een leuke ontmoeting…..en we gaan hem nog een keer opzoeken in de chique lounge bar waar hij werkt.
We ontdekken steeds meer leuke plekken in Las Palmas. En dat is hier wel een beetje zoeken, want zo geweldig oogt deze stad niet in eerste instantie. Veel flats en shabby huizen, maar dan opeens toch weer verrassende delen van de stad.

Las PalmasLas PalmasLas PalmasLas PalmasLas PalmasLas Palmas VeguetaLas PalmasLas PalmasLas PalmasLas PalmasLas PalmasLas Palmas

Het is veel lopen, maar dat is ook wel noodzakelijk anders bewegen we te weinig…Het eiland gaan we in ieder geval bekijken in januari, als vrienden van ons naar ons toekomen en we gezamenlijk met een auto op pad gaan.
Inmiddels komt het hier ook steeds meer in Kerstsfeer, heel bizar in dit klimaat!

Kerst Las PalmasKerst Las PalmasKerst Las PalmasKerst Las PalmasKerst Las PalmasKerst Las PalmasKerst Las Palmas

We hebben nog vrijwel iedere dag zo’n 25 graden met veel dagen blauwe lucht. Wel is het zo dat we nu in december een paar regendagen hebben gehad (wel twee :-)) en de nachten zijn erg vochtig! De temperatuur blijft sowieso dan ook minimaal 20 graden. Het is hier dus inderdaad altijd lente/zomer! En daar genieten we volop van, want zo altijd buiten leven is wel erg lekker!
Even tussendoor: Als je in Las Palmas naar de kapper wil, kun je hier terecht :-))

Kapper Las Palmas

Het onderhoud en het verhelpen van de elektronische problemen vordert langzaam maar gestaag. Nog even en dan is het buiten lakwerk weer klaar en werkt alles binnen weer zoals het hoort!
Zojuist nog gezwommen en het onderwater schip van pokken ontdaan. Dat ging best makkelijk eigenlijk met houten spatel maar geeft wel aan hoe, ondanks de antifouling, zeeleven toch nog kans ziet zich aan de boot te hechten.
Rest ons nog jullie allen een fantastische Kerst en Oud/Nieuw te wensen en dat jullie een gezond en vooral vreedzaam volgend jaar mogen beleven!!

1. Sabine en Hans:
    15 december 2022
    Dankjewel, EL! Leuke mensen die jullie ontmoeten zo te zien....en een heerlijk klimaat om in te vertoeven. Wij doen het met deze vrieskou ook niet slecht, sfeervol en wie weet een witte Kerst??
    Geniet en vooral leuke gesprekken blijven voeren! Fijne feestdagen voor jullie en een gelukkig 2023 XX
  2. Wilma Veldman:
    11 januari 2023
    Leuk verhaal van las Palmas!
  3. Diederick C.H. Wijk:
    17 januari 2023
    Wij op naar de laatste AIS positie.... Helaas, jullie zijn vertrokken naar de overkant.... Fair winds and following seas gewenst... Kom weer veilig aan.