Altijd lente!

6 november 2022 - Las Palmas de Gran Canaria, Spanje

Translate button below⬇️

NB. Nog een paar filmpjes toegevoegd van ons vertrek uit de Straat van Gibraltar. Hier zie je de aanloop naar de breker die we in de daar op volgende nacht over ons heen kregen. Woelig water daar!

Na Lagos zijn we inderdaad naar Portimao gegaan. De herfst is ook aan de Algarve begonnen en dat resulteert in onrustiger weer. We kruipen zo ver mogelijk de rivier op om zo min mogelijk deining te hebben. Prima plek tussen de grote stad Portimao en het kleine vissersplaatsje Ferragudo in. Inderdaad rustig water. We gaan met het bijbootje naar Portimao en verkennen het gedeelte bij de rivier. Niets bijzonders maar wel een relaxte sfeer. En als je dan een biertje voor een euro drinkt, dan is het toch allemaal weer heel aangenaam.

PortimaoPortimaoAchter pier Portimaoachter de pier.

Na een paar dagen worden we echter verzocht te verkassen, want het is 'prohibited' om hier te ankeren. Het blijkt uiteindelijk maar zo af en toe verboden te zijn, alleen als er een groot (cruise)schip de rivier op komt. Maar oké, we zoeken een nieuwe plek en vinden er één voor Ferragudo. Wel een beetje krap tussen alle andere ankeraars, maar het weer is rustig, dus het moet kunnen. Dit dorpje staat echt nog in het teken van de 'kleine schaal' visserij. Grote emmers vol sardines worden met de hand van ingewanden ontdaan op de kade. Een zwerm grote meeuwen erom heen die graag gebruik maken van dit feestmaal! Als we alle smalle straatjes doorkruisen, zien we ook op een bord bij een cafeetje “haring met uitjes”. Nieuwsgierig lopen we even naar binnen om vervolgens te horen dat dit inderdaad Nederlanders zijn die inmiddels al jaren geleden hier zeilend zijn aangekomen en besloten hebben zich hier te vestigen.

FerragudoPortimaoFerragudo

De dagen rijgen zich aaneen in een ontspannen sfeer totdat het op een gegeven moment flink begint te waaien. De herfst laat zich nu echt gelden en dwingt ons toch een ruimere ankerplek te zoeken. (filmpje 'herfst portimao') Weer achter de stenen pier bij de oceaan. Zo af en toe flinke deining, maar over het algemeen goed te doen.

Herfst Portimao

We vullen onze dagen met wassen draaien op de wal in een 18 kg machine, lopen wat af, ontdekken een zeer fraaie strandtent, zien dat het hier een broedplaats is voor heel veel ooievaars, vinden een uitstekende supermarkt en houden dagelijks het weer in de gaten om de mogelijkheid van vertrek naar de Canarische Eilanden te spotten. De Axonite komt vanuit Lagos ook naar Portimao en heeft inmiddels een crew van 4 man/vrouw aan boord. Een paar erg gezellige dagen volgen, waarin we veel plezier met elkaar hebben. Ook maken we kennis met een fijn stel uit Nederland, die inmiddels al vele jaren op hun Bestevaer wonen. Die zullen we straks ook weer op de Canaries ontmoeten!! Dan lijkt opeens de mogelijkheid voor vertrek te ontstaan. Weinig wind maar wel uit de juiste richting. Zaterdag 29 oktober varen we om 13.00 uur het zeegat uit. Samen met de Axonite. Zij moeten nu sowieso gaan, want de bemanning moet de terugvlucht naar huis halen vanuit Las Palmas. 640 mijlen hebben we voor de boeg. Een zeer rustige weersvoorspelling, dus er zal ook veel gemoterd moeten worden. Nou ja, jammer dan….we gaan richting “de lente” van de Canaries en dat is het wel waard!  De Axonite kent ons laatste spannende avontuur en laat weten ons tijdens de tocht te vergezellen. Lief, dat hebben ze goed aangevoeld! Een paar keer per dag hebben we marifoon contact en worden we van de laatste weerinformatie voorzien. Wij merken dat de impact van de breker nog diep in ons lijf zit en concluderen dat we de in ons gesettelde angst moeten gaan overwinnen. Er is zelfs angst om het grootzeil nog te hijsen….en dat bij 3 Bft!! Te gek voor woorden, maar daardoor wel duidelijk wat de impact op ons is geweest. Steven vindt het ook te gek voor woorden en gooit op een gegeven moment alle zeilen die we hebben erop :-)) En dat resulteert in de mooiste zeildag van deze trip…..(zie filmpjes) We glijden door het diepblauwe oceaanwater en kunnen er weer van genieten!

Op weg naar Las Palmas

Ook worden we weer op prachtige zonsondergangen getrakteerd! Net een schilderij! (filmpje)

Zo bereiken we na vier en een halve dag  op 3 november Las Palmas en plonst het anker om half negen in de ochtend in het 22 graden warme heldere water.

Aankomst Las PalmasAankomst Las Palmas

We zijn nog net op tijd om afscheid te kunnen nemen van de Axonite crew. Fijne mensen die we nog eens ergens hopen terug te zien! Wij lopen daarna Las Palmas in om de benen weer eens te strekken. Ver komen we niet, want een ontbijtje op een terras lokt en is wel even nodig. Marc en Caroline van de Axonite voegen zich even later bij ons en gezamenlijk genieten we van de aankomst in Las Palmas. Wij zullen waarschijnlijk een aantal maanden op de Canarische eilanden verblijven. Die tijd willen we gebruiken om het schip meer op onze wensen aan te passen, technisch weer up to date te maken en het onderhoud uit te voeren. Dat kan in dit heerlijke klimaat prima. Ook zullen we op 20 november de Axonite uitzwaaien als ze samen met heel veel andere zeiljachten de Atlantische Oceaan gaan oversteken naar de Carieb.
Inmiddels is het 6 november en verkennen we weer de nieuwe omgeving. Zwemmen is ook weer aan de orde en meteen even naar het roer gekeken of er geen tand afdrukken van de orca in staan…..nee, alles in orde onder water. Ook weer een geruststelling!

Heerlijke gamba's voor de lunch Lunch gamba's!

De temperatuur hier is voorlopig 25 graden. Iedere dag zon met meer of minder bewolking. Geen straf om hier de komende maanden te zijn!

Las Palmas

1. Heleen:
    7 november 2022
    Deze mooie relaxte tocht was jullie zó gegund na jullie vorig spannend avontuur. Wat een prachtige foto’s. Geniet lekker van het mooie weer en jullie verblijf daar! 😘
  2. Anneliek van der Linde:
    7 november 2022
    Wat logisch dat die angst er na die breker en orca's nog inzit... Wat fijn dat jullie het samen hebben kunnen doen, toch veiliger gevoel en elkaar ondersteunen. Genietze van de rust!
  3. Annelies en Jorrit:
    7 november 2022
    Leuk om jullie te volgen, fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben.
  4. Sabine:
    8 november 2022
    Gaaf filmpje van de luchten richting Las Palmas! Net een schilderij...
    Lekker doorgaan en succes met het onderhoud. Ook wel weer een leuke klus om te ontspannen na alle avonturen. Goede plek ervoor, Las Palmas! Jullie brengen de wereld dichter naar ons toe met de foto's en verhalen, DANK! Liefs S&H XX
  5. Wilma Veldman:
    20 november 2022
    Nou fijn hoor om hier een tijd te verblijven. Ik ga eind januari waarschijnlijk die kant nog open als alles meezit. Ik zet maar vaste data in mijn agenda oM jullie te volgen. Ik vind jullie wel heel moedig. 😘🙏👌