Cherbourg

17 juli 2022 - Cherbourg-en-Cotentin, Frankrijk

Translate button below⬇️

Nou, we liggen hier inmiddels 3 nachten voor anker en we zien elke dag de militairen patrouilleren. Ah, oude mensen op die boot…nee, lijken geen terroristen. Nou prima, het blijkt hier een prachtige top A plek te zijn.

Onze bijboot in mooi water

Paar minuutjes met de bijboot en dan zijn we in het centrum van Cherbourg. Ik dacht dat dat niet veel zou voorstellen, maar er zijn veel leuke oude smalle straatjes en heeel veel cafeetjes en restaurantjes. Daar maken we dus grif gebruik van op mijn verjaardag 13 juli. Hoewel, die waren we dus bijna vergeten :-) Puck belt ons echter ‘s morgens om 9 uur uit bed om te feliciteren en vervolgens wordt de ochtend volledig gevuld met allerlei telefoontjes en app-jes. Wat superleuk! Ik voel me meteen helemaal jarig. Dank jullie wel allemaal! Het is heel fijn te merken hoe iedereen met ons meeleeft nu we deze reis fase zijn ingegaan. Het cadeau van Steven voor mij is er bij ingeschoten, maar zoals dat bij ons in het gezin gebruikelijk is, houdt dat dan in dat je een doos met een vraagteken krijgt :-)

Theater Cherbourg 19e eeuw

We struinen door de stad en merken dat alle restaurantjes vol zijn! Geen etentje voor mijn verjaardag? Oh wacht, we hebben al zoveel boten in de Marina zien liggen die allemaal gepavoiseerd zijn met vele vlaggen. Dat is, zo blijkt, vanwege de Dhream Cup, een groot Frans zeilevenement. Gigantische trimarans zien we, alsook allerlei andere prachtige moderne zeilschepen. Oh, dus al die bemanningen zitten nu ook in die restaurantjes!

Toch vinden we uiteindelijk een cafeetje met live muziek (een gitarist met erg goede stem) Zo’n echt Frans cafeetje op de hoek van de straat met een klein terrasje er omheen. Kan niet beter. We eten echt op zijn Frans. Een grote plank met de heerlijkste vleessoorten en kazen. Wijntje erbij en vreselijk lekkere koffie na. Gezellige lui om ons heen.

En zo wordt het 14 juli, quatorze juliet, de Franse nationale feestdag. Wij krijgen Nederlanders aan boord eind van de middag. Ex-zeilers, nu hier met hun stoere zeewaardige motorboot. We hebben het gezellig met elkaar en nuttigen de door hen meegebrachte fles witte wijn. Ja, zeilers houden wel van een drankje! Wel een gematigde koers in het achterhoofd houden, hoewel dat vaak niet lukt :-) Als zij weer naar hun eigen boot zijn, koelt het aardig af. De wind is aangetrokken en komt nu uit het noorden. We gaan maar naar binnen, want het is gewoon fris! Maar dan, om 22.30 uur begint het vuurwerk voor deze 14de juli! We liggen eerste rang en genieten van de prachtige show. Die Fransen kunnen dit wel. Heel mooi vuurwerk!

14 juli vuurwerk

15 juli breekt aan en alweer iets bijzonders. Al die prachtige wedstrijdschepen komen voor ons langs varen en gaan naar zee. Morgen start de wedstrijd, nu oefenen ze nog even. Wauw, die supergrote trimarans! Wat monsterlijk groot! De wedstrijd zal voor hun bestaan uit 1500 zeemijlen in drie dagen! Route: Cherbourg-Engelse zuidkust-Scilly Islands-Isle of Man-Fastnet-La Trinité sur mer. Deze schepen kunnen zo’n 40 a 50 knopen snelheid varen en dat is mega hard voor zeilschepen. Ze komen dan volledig uit het water en “vliegen” er overheen. Spectaculair! De start van deze zeilwedstrijd hebben we morgen, zondag dus, nog te goed.

TrimaranTrimaran, zoom in!

Ook een SensationGepavoiseerd

Trimarans

Nog even de laatste dingen voor nu:

we hebben dolfijnen iedere dag hier in dit water! Groepje van 5 lijkt het. Waarschijnlijk tuimelaars want ze kunnen hoog springen. Ze komen soms even dichtbij ons kijken, ongeveer op een meter of 10 afstand.

De dieptemeter is weer oké: draadjes waren verkeerd om aangesloten ;-( Ook was er iets met de waterpomp van de motor, maar na het aanbrengen van nieuwe pakkingen bij pomphuis en wierpot (voor niet-zeilers: “ja, dit soort rare dingen zitten ook op een boot”) was het weer opgelost. Blijft nog over een iets lekkende dieselpomp: dat kan geen kwaad voorlopig, en krijgt een andere keer zijn verzorging.

Nu gaan we de wal op, benen strekken en wat eten.

Actieve branden West Europa 17 juli                                Actieve natuurbranden West Europa :-(

1. Pauline Treffers:
    15 juli 2022
    Wauw Ellen, heerlijke verhalen. Ik geniet zo mee van jullie reis.
    Hier genieten we van echt zomers weer en bereiden ons voor op de tropische dagen die komende week verwacht worden.
    Houd het roer recht.
    Liefs, Pauline