Uit Nederland

11 juli 2022 - Boulogne-sur-Mer, Frankrijk

Translate button below⬇️

De dag nadat we op het Haringvliet bij Stellendam voor anker zijn gegaan, waait het NW6. De verhalen uit het boek van Corine Nijenhuis, over hoe de vroegere binnenvaartschippers op deze wateren hun vracht vervoerden ZONDER MOTOR en alleen op zeil en eigen mankracht, schieten door ons hoofd. Dat was toch bewonderenswaardig!. Dat waren nog eens zeelui!

Morgen zullen wij de zee weer opgaan en Steven haalt daarom nog 100 liter diesel van de wal voor het geval we toch stukken zouden moeten moteren. Daar hoort hij dat morgen ook de Lady Ann, ook een Dykstra-ontwerp, richting het zuiden vertrekt. We lopen eerst maar eens naar het dorp Stellendam voor wat boodschappen. Paar kilometer lopen is wel wennen maar geeft tevens een goed gevoel dat we die spieren ook nog eens gebruiken..Dus hebben we voordat we weer teruglopen wel een etentje verdiend, bij het wapen van Stellendam. Een lekker visje op een prima terras. Wat is het toch fijn als het zonnetje schijnt! Leeft zoveel fijner!
Terug bij de haven gaan we langs de Lady Ann. Daar worden we meteen aan boord uitgenodigd als ze horen dat wij ook morgen naar het zuiden willen vertrekken. De nieuwe schipper heeft zijn crew van drie man net aan boord en in het Nederlands, Engels en Duits hebben we een paar gezellige uurtjes. Daarna bereiden we ieder onze boot voor op de tocht van morgen.

En zo liggen we op 9 juli ‘s ochtends gezamenlijk in de Goereesluis om naar zee te schutten.

Samen in de Goereesluis met de Lady Ann

Er staat een fotograaf op de kant, waarvan de foto’s later op Vesselfinder blijken te staan. Hij vindt die Dykstra ontwerpen blijkbaar ook mooi :-)

Eenmaal op zee eerst weer een uurtje de geul naar buiten volgen, waardoor we de Lady Ann mooi kunnen fotograferen.

Lady AnnLady Ann

Maar dan kan het tuig erop. Één rif in het grootzeil met de genua. Het is NW 5 en dat is dan ook weer een pittige tocht met dit schip. We stuiven er weer met 9 a 10 knopen vandoor! De zeebenen beginnen actief te worden zodat er zelfs een maaltijd bereid kan worden in de avond en dat smaakt dan zooo lekker! Tegen 10 uur in de avond is de wind weg en moet de motor aan. De zee wordt kalmer en de zon gaat prachtig onder.

Zonsondergang

We varen de nacht door en zijn middernacht ter hoogte van Duinkerken. We besluiten door te moteren naar Boulogne want er zal de komende dagen nauwelijks wind zijn. Zo valt het anker zondagmorgen rond 05.00 uur buiten de pieren van Boulogne. Wel grappig, met de Sensation hebben we het gevoel “op de rede” te kunnen gaan liggen. Ook al staan we te tollen op de benen van de slaap, eerst toch nog even een kruidenbittertje om (in de ochtend zon!) deze etappe af te sluiten.

Uiteraard slapen we een gat in de dag om vervolgens te genieten van het prachtige weer en maken we plannen wat we vervolgens zullen doen. Eerst nog in Boulogne blijven? Franse stokbroden en croissants zijn wel aantrekkelijk. Maar nee, de volgende ochtend gaan we verder. Het is hoogwater rond 12.00 uur en we zullen dus in ieder geval de eerste uren de stroom mee krijgen. De wind is W3 en zal via N naar Z draaien, maar zal heel weinig blijven. We verwachten dan ook ergens wel weer de motor te moeten gebruiken. Echter, de Sensation blijkt met vol tuig genoeg aan deze wind te hebben en sjouwt gestaag verder. In de middag zetten we onze stoeltjes dan ook op dek en met een koel wit wijntje wanen we ons op een cruise schip! Dit is wel even heel prettig!

In de nacht naar dinsdag wisselen we elkaar af om wat slaap te pakken. Je bed raken terwijl je in slaap gewiegd wordt door de rustige bewegingen van het schip terwijl je het zeewater langs de romp hoort bruisen is het ultieme slaapmiddel!
We zien op de navigatie apparatuur dat steeds meer zeilschepen de motor moeten starten. De Sensation blijft het echter zeilend volhouden en zo komen we dan in de middag aan bij Cherbourg. Weer zo’n 160 zeemijlen verder zuidwaarts! Dat gaat mooi zo !
Cherbourg is een grote haven, maar lijkt nauwelijks anker plekken te hebben. Oh, maar kijk…daar net voor de Marina liggen wel wat bootjes voor anker! Oké, dan gaan wij daar ook liggen…ja shit, gaat net de dieptemeter er mee ophouden…en die heb je hier wel nodig met ruim 6 meter getij verschil. Gelukkig laat de kaart genoeg dieptes zien om op een goede plek het anker te laten vallen. Top! Prima plek! We liggen tegen het gebied van de Franse marine aan….hopelijk gaan we hier niet weggestuurd worden…

1. Anjès:
    15 juli 2022
    Wat een levensgenieters zijn jullie, ook heel herkenbaar, mooi jullie op deze manier te mogen volgen. 😘
  2. Sabine:
    15 juli 2022
    Super! Spannend ook lijkt mij, maar jullie teren op een dosis ervaring...geniet van de reis, de mensen, het water...liefs ook van Hans