EASY DOES IT

6 juli 2022 - Stellendam, Nederland

Translate button below⬇️

Een heerlijke tijd in de Oude Houthaven van Amsterdam hebben we gehad! Langszij de Alfons Marie, een binnenvaartschip uit 1901, nu woonschip. De eigenaresse Corine Nijenhuis blijkt een bekend auteur te zijn. Haar boek ‘Een vrouw van staal’ beschrijft de historie van hun schip en de geschiedenis van de binnenvaart in de vorige eeuw. Ze beschrijft prachtig en zeer beeldend! Een aanrader!

Zij aan zij met Alfons Marie, een vrouw van staal.

De laatste dagen zijn gevuld met bezoek van familie.
Onverwacht krijgen we ook nog zoon Hugo en kleindochter Phileine aan boord

Trotse opa en oma Boot

en op de valreep zoon Nick die het stukje naar IJmuiden wil meevaren om ons uit te zwaaien.
Dinsdag 5 juli gaan de trossen los en verlaat Nick ons in de sluis van IJmuiden.

Nick vaart even mee naar IJmuiden

Hij schiet nog een paar mooie plaatjes hoe we het zeegat kiezen.

Sluis IJmuiden

Sluis IJmuidenWebcam IJmuidenMarinetraffic

Tranen kan ik niet binnenhouden, want afscheid nemen blijft toch lastig. Maar goed, de aandacht wordt al snel opgeëist door de Sensation. Het zeegat uit en de zeilen hijsen op weg naar het zuiden. Op genua en bezaan bruisen we met 9 a 10 knopen snelheid langs de Nederlandse kust in een 5 Bft. Hoge golven doen ons wankelen op de benen en wat in de boot niet zeevast ligt laat zich meteen horen. Het is dusdanig inspannend allemaal dat we besluiten de nacht niet door te zeilen, maar naar Stellendam in Zeeland te gaan voor een eerste stop. Easy does it!  De windverwachting is niet gunstig om door te gaan dus trekt een goede nachtrust meer. Nog wel even spannend trouwens in de betonde geul naar Stellendam. De waterdiepte zal minimaal 4 meter zijn, maar loopt op een gegeven moment terug naar 3 meter 30. Shit, het is vallend water, dus we moeten niet vastlopen. We leggen snel contact met het baggerschip vlakbij onze positie. ‘Iets naar stuurboord en daarna is het open’ Poeh, hele geruststelling! En zo gaan we dan uiteindelijk in het donker voor anker op het Haringvliet. Dit was wel even genoeg voor de start. Onder het genot van een biertje trekken we de lessen uit de ervaringen van deze eerste tocht om vervolgens tegen 1 uur deze dag te sluiten.

Voor anker Stellendam Haringvliet

1. Heleen:
    6 juli 2022
    Heel veel geluk op jullie mooie avontuur. Wij waren in Griekenland anders waren we vast even komen kijken op jullie prachtige schip! Indrukwekkend hoor!
  2. Pauline Treffers:
    Hey Sensation,
    Heerlijk op pad. IJmuiden het zeegat uit. Leuke foto’s.
    Lastige aanloop naar Stellendam, nu een mooi windje afwachten. 😘
  3. Anjès:
    6 juli 2022
    Mooi geschreven Ellen, bijna los van Nederlandse bodem, goede vaart samen.
  4. Scott Over:
    6 juli 2022
    Looking forward to meeting you wherever and whenever!
  5. Annelies en Jorrit:
    6 juli 2022
    Goede vaary en een behouden thuiskomst.
    Op weg naar de vele mooie avonturen. Geniet ervan
  6. Eline:
    12 juli 2022