De kop is er af!

30 juni 2022 - Amsterdam, Nederland

Translate button below⬇️

21 juni 2022 gaan we ankerop, de dag dat de zomer begint, de zonnewende. We hebben ons autootje gisteren verkocht en heel apart, dat geeft toch een rust! De mogelijkheid om nog iets te willen regelen op de wal is nu afgesloten. Het geeft ons een wonderlijk ontspannend gevoel dat dit zo de overgang markeert naar onze reizende toekomst. Vanaf nu wordt het veel lopen, een gezonde ontwikkeling want we bewegen veel te weinig. We willen eerst op Urk de watertank vullen, maar krijgen dan bericht dat onze vrienden uit Elburg bij het Schokkerhaven strandje zijn afgemeerd en daar graag ons nog willen ontmoeten. Dat houdt dus in, anker op, 500 meter op de motor varen en weer ankeren. Wat een giller... we komen echt niet weg! Gezellig is het echter wel weer en het is bovendien prachtig warm weer zonder wind.

Schokkerhaven met in de verte de Ketelbrug

De nacht blijven we daar liggen, zodat we 22 juni onze weg vervolgen naar Urk. En dan wordt het meteen spannend! We manoeuvreren naar drie verschillende plekken (er is lekkage in de Urker waterleidingen), voordat het lukt ergens een goede kraan te vinden, uiteindelijk aan de chartersteiger, waar nog net genoeg waterdiepte voor ons is om aan te leggen. Als de tank vol is, lopen we Urk nog even in. Een nieuw harinkje happen, met een biertje afblussen en dan weer terug naar de boot. Nog steeds prachtig weer met nu ook een lekker windje uit het noorden. Op de genua zeilen we naar de sluis bij Lelystad en verwonderen we ons over het enorme windpark dat er tussen de Ketelbrug en Lelystad gaat komen. Wat een groot gebied!

Het is flink druk bij de sluis met beroepsvaart maar zonder problemen kunnen we na een korte periode onze weg vervolgen richting Marker Wadden, een nieuw aangelegd natuurgebied in het noorden van het Markermeer.
Helaas wel op de motor tegen een 5 Bft in, maar daar heeft dit schip geen enkele moeite mee. We ankeren voor het restaurant dat hier gemaakt is en genieten van het uitzicht op de “duinen”.

Marker Wadden

De wind zal naar het oosten draaien in de nacht en hopelijk geeft ons dat de mogelijkheid om de volgende dag naar Amsterdam te zeilen.

Het wordt zeilend en regelmatig de motor aan. Flink warm, maar rustig onze weg vervolgend ankeren we uiteindelijk voor Durgerdam om een verfrissende duik te nemen op het IJ. Zelfs Steven waagt zich in het water, want het onderlaken van ons bed begint toch inmiddels al wel verdacht smerig te worden aan zijn kant :-)

In de avond gaan we ankerop en door de Schellingwouder brug en Oranjesluis. In prachtig avondlicht varen we langs de oer gezellige terrassen aan het IJ. De levendigheid van deze stad is toch wel altijd weer heerlijk!

Van een bevriende charter schipper uit Kampen hebben we de hint gekregen een ligplaats te zoeken in de Oude Houthaven in Amsterdam. Daar is ruimte voor 2 a 3 charterschepen en volgens hem moeten we daar wel een plek kunnen vinden. Bij aankomst liggen er inderdaad twee en we meren af op één van hen. De schipper is niet aanwezig, maar we gokken het er maar op dat we kunnen blijven liggen. Een zeer zomerse avond in de kuip volgt waarbij we tot laat genieten van het Amsterdamse leven om ons heen.

De volgende ochtend ontmoeten we de schipper die ons laat weten rond half 9 te willen afvaren. Wij nemen zijn plek aan de wal in en liggen daar prinsheerlijk tot in de avond. Dan komt echter de Port Control langszij. Tja, aardige kerels maar toch wel het verzoek om deze plek te verlaten. Hoewel die kans er natuurlijk dik in zat, is het toch wel even jammer. Maar dan, terwijl Steven net even naar een mogelijke ligplaats aan het kijken is aan de andere kant van het water, komt er iemand op een fietsje bij de Sensation. Hij heeft ons gisteren binnen zien binnenkomen en de Port Control gezien. "Moeten jullie weg?" Ja, helaas zeg ik..."Nou, mijn vriendin en ik lig hier met ons woonschip en aangezien jullie vrienden van ons zijn, zijn jullie welkom om bij ons langszij te komen liggen. Wat lief!! Zo gezegd, zo gedaan en blijven we op deze uitstekende plek in de Houthaven. Dichtbij het centrum, maar toch buiten de hussle van deze drukke stad. Top!

Net heerlijke dagen gehad met familie die nog langs kwam en uit eten geweest bij een veganistisch restaurantje hier vlakbij, Morris en Belle. Uitproberen hoe dat smaakt.....nou een 5 sterren smaaksensatie!! Alleen maar plantaardige ingrediënten dus, maar niet vaak zóó lekker gegeten. En dat buiten op het terrasje onder een zonnescherm met zo af en toe stromende regen. Maar dat kon de pret zeker niet drukken. Een aanrader!!

Ondertussen bekijken we elke dag de weerkaarten wanneer er een mogelijkheid is om via het Engels Kanaal naar het zuiden te varen. Schotland is trouwens afgevallen, want toen we zagen dat het daar 14 a 15 graden was, werd dat meteen een no-go :-) Brrrr, doe ons maar wat warmere temperaturen. Zolang we nog moeten wachten op de juiste wind, vermaken we ons met het Amsterdamse en dat is geen straf.

Houthaven    Houthaven AmsterdamAmsterdam

Zij aan zij met Alfons Marie, een vrouw van staal.

1. Pauline Treffers:
    27 juni 2022
    Hey Sensation,
    Gezellige beschrijving van deze dagen.
    Geen Scotland, lijkt me logisch met die temperatuur.
    Nu wachten op een mooi windje.
    Liefs, Pauline
  2. Sabine:
    27 juni 2022
    Wat heerlijk dat jullie eindelijk van wal steken (letterlijk en figuurlijk) en dat het grote avontuur is begonnen. Heel veel plezier om jullie droom waar te maken met veel mooie belevenissen, verhalen en gezellige ontmoetingen!