Faro/Olhão

8 september 2022 - Cádiz, Spanje

Translate button below⬇️

NB. Foto's en filmpjes van het vorige verhaal 'van Cascaïs naar Algarve' zijn toegevoegd!

Na Lagos zeilen we veertig mijl verder naar het soort ‘waddengebied’ van Faro/Olhão. Weer rustig glijdend langs de mooie kust van de Algarve. Begin van de middag vertrokken en begin van de avond ankeren we buiten de pieren met uitzicht op de mooie oude vuurtoren (1851).

Vuurtoren Olhão uit 1851

We hoeven niet persé aan de wal, want tijdens de reis met onze kinderen (een kleine 20 jaar geleden alweer) zijn we hier al geweest.

Aan boord

We kijken naar de Atlantische Oceaan en kunnen ons goed voorstellen dat de ontdekkende Portugezen van weleer toch wel erg nieuwsgierig moeten zijn geweest wat er zich nou toch achter die uitgestrekte watervlakte zou bevinden….

Dinsdag 6 september bezoeken we Ilha Deserta, een onbedorven eiland aan de westkant van de pieren. Vrienden hebben getipt dat het daar prachtig is en dat je er ook geweldig kan lunchen. We hobbelen met de dinghy door de stroomrafelingen tussen de pieren en trekken het bootje op het strand. Nou, niets teveel gezegd! Echt een prachtig eiland met een heerlijke eilandgeur! Een paar oude vissershutjes en een mooi, natuurlijk opgezet, zelfvoorzienend restaurant (watermaker en zonnepanelen) is alles wat hier is. Zand, struikjes, oceaan, voetpaden van hout. Perfect in harmonie met elkaar!

Ilha DesertaVissershutjes op Ilha DesertaIlha DesertaEstaminé op Ilha DesertaLunch
We slenteren wat rond en gebruiken de lunch (vers gevangen zeebaars). Daarna uitbuiken op het strand met de ogen gericht op de verre einder….of dicht zo af en toe :-)

Uitbuiken

Als je hier niet ontspannen kan worden, dan lukt het je nergens….Rozig en voldaan gaan we weer terug naar de boot. Tja, dan moeten we vanwege laagwater toch eerst wel even de dinghy 100 meter over het strand naar het water slepen :-) Oeps, beetje verkeerd ingeschat…..

De volgende dag besluiten we tegen half elf het anker te lichten en naar Cadiz te gaan. Dat is 80 mijl, dus zullen we weer de avond in zeilen.

Richting Cadiz

Maar het weer is nog steeds prachtig en stabiel en een lekker lopend windje blaast ons zo in de goede richting. Prima tocht  voltuig. Aangezien de wind west blijft, is de bedachte ankerplek ongeschikt. Dan dus door naar de nieuwe brug bij Cadiz. Prima te doen en vlak voor deze brug valt het anker.

brug Cadiz

In een nacht temperatuur van 22 graden is het hier al een stuk warmer aan het worden!

1. Gert Reedijk:
    8 september 2022
    Cádiz in het zuidwesten van Andalusië is de oudste stad van Europa. Deze stad aan de Golf van Cádiz, die vroeger een eiland was en nu een schiereiland is, is rond 1100 v. Chr. door Feniciërs gesticht.
  2. Pauline Treffers:
    11 september 2022
    Hey Steven en Ellen,
    Prachtige foto’s!
    En wat leven jullie relaxt. Blijven als je zin hebt, en vertrekken als het in jullie op komt.
    Genietend van de zee, de leuke plaatsen en de heerlijke maaltijden.
    Liefs, Pauline
  3. Wilma Veldman:
    14 september 2022
    Prachtig dat eilandje, heerlijk relaxed allemaal.